سلامت و زیبایی

بهترین راه مراقبت از پوست‌ چرب و جوش‌دار

داشتن پوست چرب علیرغم برخورداری از این ویژگی خوب که در برابر چروک‌های ناشی از بالا رفتن سن مقاوم‌تر است، بیشتر از انواع دیگر پوست مستعد جوش و آکنه است؛ به همین دلیل اغلب افرادی که پوست چربی دارند همیشه نگران براق شدن پوست خود و جوش و آکنه هستند و به دنبال مناسب‌ترین راه برای مراقبت از پوست چرب خود هستند.

پیدا کردن راهی که مناسب مراقبت از پوست چذب باشد و بتواند از به وجود آمدن جوش و آکنه بر روی صورت جلوگیری کند، همیشه از موضوعات چالش برانگیز زندگی افرادی بوده که پوست چرب و جوش‌داری دارند. خیلی از اینگونه افراد اطلاع ندارند که با داشتن یک روتین پوستی خوب می‌توانند به بهترین شکل از پوست خود مراقبت کنند.

اگر شما هم پوست چربی دارید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند که با راه‌های مراقبت از پوست چرب آشنا شوید و در نتیجه بتوانید از پوست خود مراقبت کرده و از جوش زدن جلوگیری کنید.

۱. صورت خود را ۲ بار در روز بشویید

شست و شوی پوست چرب و جوش‌دار

یک راه ساده برای مراقبت از پوست چرب، تمیز کردن منظم صورت است. بهتر است صورت خود را یک بار روز و یک بار شب با صابون کف‌دار یا پاک‌کننده‌ی صورت بشویید. پاک کننده‌های کف‌دار مناسب‌تر هستند و چربی اضافی را پاک می‌کنند و احساس شادابی و تمیزی به پوست می‌دهند.

بهتر است صورت خود را با صابون ملایم و آب گرم بشویید و از صابون‌های معطر، یا صابون‌های دارای مرطوب کننده‌های اضافی یا مواد شیمیایی که می‌توانند باعث تحریک یا خشک شدن پوست شوند استفاده نکنید.

شما همچنین باید برای مراقبت از پوست چرب خود، صورت و بدن خود را بعد از عرق کردن تمیز کنید چون عرق می‌تواند جوش‌ها را تحریک کرده و منجر به آکنه شود. اگر صابون و آب در دسترس ندارید، یک دسته پارچه‌ی تمیز کننده از قبل خشک شده را در کیف خود نگه دارید تا برای پاک کردن صورت خود از آن استفاده کنید. پارچه‌های پاک کننده‌ی صورت زیادی در بازار وجود دارد، اما حتی دستمال مرطوب کودک بدون عطر نیز مناسب است.

البته در نظرداشته باشید که تمیز کردن بیش از حد صورت به مراقبت از پوست چرب کمکی نمی‌کند و می‌تواند باعث تحریک پوست شما شود؛ و از آنجا که تنها دلیل آکنه صورت چرب یا کثیف نیست، شستن مکرر به تنهایی باعث از بین رفتن جوش نمی‌شود.

۲. از تونر استفاده کنید

استفاده از تونر برای پوست چرب و جوش‌دار

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست چرب، استفاده از تونر است. هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، آلودگی و چربی است، از یک تونر لایه بردار حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک استفاده کنید. اگر استفاده از تونر را در روتین پوستی خود قرار دهید، به مرور زمان منافذ پوست صورت شما کوچک‌تر و کم‌تر می‌شوند.

 

بهتر است بعد از شستن پوست خود و قبل از استفاده از مرطوب کننده، به صورت خود تونر بزنید. تونرهای بدون الکل بهترین راه برای حفظ رطوبت پوست چرب هستند و به کاهش روند پیری کمک می‌کنند.

به منظور مراقبت از پوست چرب خود، اگر اولین بار است که از تونر استفاده می‌کنید یا قصد دارید تونر جدیدی را امتحان کنید، بهتر است مقدار کمی از تونر را روی تکه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا از تحریک یا حساسیت احتمالی پوست خود به آن مطلع شوید.

۳. از مرطوب‌کننده‌های سبک، بدون روغن و بر پایه‌ی آب استفاده کنید

استفاده از مرطوب کننده برای پوست چرب و جوش‌دار

شاید فکر کنید که پوست چرب نیازی به رطوبت ندارد، اما بهتر است بدانبد که پوست‌های چرب هم به ۲ بار مرطوب شدن در روز نیاز دارند. بدیهی است که شما نمی‌خواهید پوست خود را چرب‌تر از قبل کنید پس حواستان باشد که حتما برچسب “بدون روغن” بر روی بسته بندی خورده باشد، مخصوصاً برای محصولاتی مانند مرطوب کننده، ضد آفتاب و لوازم آرایش که بر روی صورت می‌مانند.

خرید بهترین مرطوب کننده

همچنین ممکن است بخواهید از محصولاتی با برچسب noncomedogenic استفاده کنید. این برچسب به این معناست که این محصول کمتر باعث انسداد منافذ و بروز آکنه می‌شود و برای مراقبت از پوست چرب مناسب‌تر است. محصولات بر پایه‌ی آب یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای مراقبت از پوست‌ چرب است. در اینگونه محصولات از ژل استفاده شده و باعث هیچ گونه حس سنگینی روی پوست نمی‌شود.

شما همچنین می‌توانید ژل‌های مرطوب کننده، کرم‌های ضد آفتاب و لوازم آرایش بر پایه‌ی آب پیدا کنید. برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید برای افرادی با پوست چرب و مستعد ترک خوردن مناسب است.

۴. صورت خود را مالش ندهید

خیلی از کسانی که پوست چربی دارند مرتبا پوست خود را می‌شویند و مالش می‌دهند. اما آیا این کار کمکی به جلوگیری از چرب شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه می‌کند؟

شاید برایتان عجیب باشد که بشنوید مالیدن پوست با اسکراب، پد یا پارچه‌های ساینده شاید تا حدودی باعث کم چرب شدن پوست شما شود اما کمکی به بهبود آکنه نمی‌کند و فقط باعث تحریک پوست می‌شود. در واقع اگر دنبال راهی برای مراقبت از پوست چرب خود هستید، مالش دادن زیاد پوست راه مناسبی نیست.

اگر پوست شما چرب است می‌توانید هفته‌ای یک بار از اسکراب مناسب مراقبت از پوست‌ چرب استفاده کنید اما در صورتی که پوست شما جوش و آکنه دارد، از مالش دادن آن با اسکراب جلوگیری کنید. چرب یا نه ، با پوست خود مهربان باشید و با ملایمت با آن رفتار کنید.

۵. لایه برداری کنید و از درمان‌های آکنه استفاده کنید

درمان‌های جوش و آکنه و محصولات لایه بردار، چربی اضافی را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند ظاهر منافذ بزرگ را بهبود بخشد. پوست چرب و منافذ بزرگ می‌توانند مانند آکنه اذیت کننده باشند. درست است که شما نمی‌توانید اندازه منافذ خود را به طور دائمی کوچک کنید، اما می‌توانید آن‌ها را کوچکتر نشان دهید.

خرید بهترین ضد آکنه و ضد جوش

بسیاری از داروهای آکنه در حین پاکسازی جوش‌ها، باعث بزرگ شدن منافذ می‌شوند. رتینوئیدهای موضعی برای به حداقل رساندن منافذ بزرگ خوب هستند. سالیسیلیک اسید بدون نسخه هم یکی دیگر از گزینه‌ها است و مناسب مراقبت از پوست‌های چرب است.

کلام آخر

هر نوع پوستی نیازمند مراقبت است و اگر شما پوست چربی دارید بهتر است مراقب جوش‌هایی که ممکن است روی صورتتان ایجاد شود باشید. به یاد داشته باشید که هر چیزی نیازمند زمان است و باید برای بهتر شدن پوست و از بین بردن جوش‌هایتان زمان صرف کنید و صبور باشید. خوب است که هنگام خرید لوازم مناسب برای مراقبت از پوست چرب خود، دوباره نگاهی به این مطلب بیندازید.

منابع:  urbancompany, healthline, verywellhealth, teenvogue, medicalnewstoday

۵/۵ - (۴ امتیاز)
خرید کادوی تولد خرید کادوی تولد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن