سلامت و زیبایی

چگونه یک روتین مراقبت از مو عالی داشته‌ باشیم؟

امروزه مراقبت و نگه‌داری از مو، کار پیچیده‌ای به‌نظر می‌رسد. زیرا تنوع محصولات برای مراقبت از مو فراوان است. اما داشتن روتین مراقبت از مو، ضروری است. رویتن مراقبتی مناسب باعث می‌شود مو سالم، نرم و زیبا شوند و از خشکی و دهیتراته شدن مو هم جلوگیری می‌کند. بنابراین با خرید خوب همراه شوید تا روتین مراقبتی مناسب موی خود را پیدا کنید.

چرا باید یک روتین مراقبت از مو داشت؟

همه می‌دانیم که مراقبت از مو هم مانند مراقبت از پوست صورت، بسیار ضروری است اما فراموش نکنید که برای داشتن موهای سالم، باید روتین مراقبت از موی مناسبِ موهای خود را دنبال کنید. این روتین به شما کمک می‌کند که موهایی سالم و شاداب داشته باشید.

متخصصان معتقدند که قبل از انتخاب روتین مراقبتی، باید با نوع موهای خود و مشکلات احتمالی آن آشنا شوید. این کار باعث می‌شود که مراقبت‌ها و درمان‌هایی که برای موهای خود انجام می‌دهید، موثر واقع‌ شوند. فراموش نکنید که استفاده‌ی نادرست و بیش از اندازه از محصولات شیمیایی، می‌تواند باعث آسیب رساندن به موها شود.

انواع مو

قبل از انتخاب روتین مراقبت از مو، باید نوع موی خود را بشناسید.

۱. موی صاف

روتین مراقبت از موی صاف

ویژگی بارز موهای صاف این است که از ریشه تا ساقه‌ی مو کامل صاف و بدون حالت است. موهای صاف معمولا به‌ راحتی فر نمی‌شوند. اغلب موهای ابریشمی و نرمی هستند.

خانم‌هایی که موهای صاف دارند، معمولا پوست سر آن‌ها چرب است که باعث می‌شود موها سریع‌تر چرب شوند.

۲. موی موج‌دار

روتین مراقبت از موی موج‌دار

در موی موج‌دار، معمولا پایین مو کمی فر است. جنس این موها کمی سخت است و به نرمی و لَختیِ موی صاف نیست، به همین دلیل استایل کردن آن آسان‌تر است و به‌راحتی می‌توان مو را صاف، فر یا هر مدل دیگری استایل کرد.

۳. موی فرفری

روتین مراقبت از مو فرفری

در موی فِر، مو به طور کامل از ریشه تا انتها فرفری است. در مقایسه با موهای صاف و موج‌دار، خشک و وز است. البته موی فر در همه‌ی افراد به یک شکل نیست. بعضی از خانم‌ها موهای بسیار فِرفری با فِر‌های ریز و بعضی دیگر موهایی با فِرِ درشت دارند.

۴ نکته که بر تعداد دفعات شست‌وشوی مو تاثیر دارد

شست‌وشو در روتین مراقبت از مو

برای انتخاب یک روتین مراقبت از مو، ابتدا باید به شست‌وشوی مو دقت کرد. زیرا این موضوع از جمله عوامل مهمی است که بر سلامت مو تاثیر می‌گذارد. اما شستن روزانه‌ی مو توصیه نمی‌شود. زیرا استفاده‌ی زیاد از شامپو باعث خشکی، دهیتراته شدن و از بین رفتن لطافت و شادابیِ مو می‌شود. بنابراین توجه به نکته‌های زیر قبل از شست‌وشوی مو ضروری است.

۱. میزان چربی مو

چربیِ بالای مو باعث جذب آلودگی‌های بیشتری می‌شود که این اتفاق منجر به بسته شدن منافذ پوست سر و گاهی شوره‌ی سر خواهد شد. سن، ژنتیک، سبک زندگی و تغییرات هورمونی می‌تواند بر میزان چربی پوست سر تاثیرگذار باشد. خانم‌هایی با پوست سر چرب معمولا نیاز دارند که موهای خود را هر روز بشویند.

۲. نوع مو

همانطور که گفته شد، نوع مو در انتخاب روتین مراقبت از مو نقش مهمی دارد. اما باید بدانید که نوع مو، در شست‌وشوی مو هم تاثیر دارد. هرچقدر مو صاف‌تر باشد، زودتر چرب می‌شود، بنابراین موهای صاف در مقایسه با موهای فر و موج‌دار، نیاز به شست‌وشوی بیشتری دارند.

۳. آلودگی‌های محیطی

اگر زمان زیادی را در فضای باز مشغول فعالیت هستید یا شرایط شغلی شما به گونه‌ای است که در معرض آلودگی و گرد و غبار هستید، احتمالا لازم است که تعداد دفعات شست‌وشوی موهای خود را افزایش دهید زیرا آلودگی‌های محیطی باعث کثیفی زیاد پوست سر و موها می‌شود.

۴. سبک زندگی

اگر اهل ورزش روزانه هستید، بنابراین ممکن است پوست سر شما به دلیل عرق کردن زیاد، نیاز داشته‌باشد که هر دو روز یا یک روز در میان شسته شود.

روتین مراقبت از مو بر اساس نوع مو

۱. موی صاف

بر خلاف تصور عام، مراقبت از موی صاف ساده نیست. زیرا این نوع مو، به راحتی چرب می‌شود. به همین دلیل مانند انواع دیگری از مو نیاز به روتین مراقبتی مناسبی دارد.

نحوه‌ی شست‌وشوی صحیح

  1. برای پاکسازی کامل مو از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. دقت کنید از شامپویی استفاده کنید که باعث حفظ روغن طبیعی مو شده و باعث خشکی و دهیتراته شدن مو نشود.
  2. معمولا توصیه می‌شود که هر دو یا سه روز یک‌بار مو را بشویید مگر اینکه موها به دلایل مختلفی بیش از حد چرب شوند.

نحوه‌ی مراقبت صحیح

  1. از نرم‌ کننده‌های سبک برای موهای خود استفاده کنید. از نرم‌کننده‌هایی که لازم است برای مدت طولانی بر روی مو بماند، استفاده نکنید. زیرا باعث سنگینی بر روی موهای شما می‌شوند.
  2. می‌توانید از نرم‌ کننده‌های حاوی روغن‌هایی مانند نارگیل و جوجوبا استفاده کنید. این نرم کننده‌ها باعث تغذیه‌ی مو شده، بدون این‌که باعث احساس سنگینی در موها شوند.
  3. نرم کننده را فقط به ساقه‌ی مو بزنید. این کار باعث پیشگیری از چرب شدن بیش از اندازه‌ی موها می‌شود.
شامپو ملایم روزانه پریم مدل N+ Hibi Norm

شامپو در روتین مراقبت از مو

این محصول مناسب انواع مو است. باعث رطوبت رسانی به پوست سر و پاکسازی آن از سلول‌های مرده بدون ایجاد حساسیت می‌شود. فاقد پارابن و سیلیکون است. شامپویی که باعث افزایش حجم موها، لطافت و درخشندگی در آن‌ها می‌شود.

مشاهده قیمت، مشخصات و خرید

۲. موی موج‌دار

برای موی موج‌دار اگر روتین مراقبت از موی مناسبی انجام شود، می‌توان به آسانی آن را استایل کرد و از زیبایی این مو لذت برد.

نحوه‌ی شست‌وشوی صحیح

  1. موهای موج‌دار را نباید زیاد بشویید زیرا خشک و دهیتراته می‌شوند. معمولا هر ۳-۴ روز یک‌بار شست‌وشو برای این نوع از مو کافی است.
  2. استفاده از شامپوی بدون سولفات برای موهای موج‌دار توصیه می‌شود.

نحوه‌ی مراقبت صحیح

  1. با روغن‌هایی مانند نارگیل، ۱ساعت قبل از شست‌وشوی موها، آن‌ها را ماساژ دهید تا باعث آبرسانی، شادابی و تغذیه‌ی موهای موج‌دار شوند.
  2. فراموش نکنید که هر دفعه بعد از شست‌وشوی موها، از نرم کننده‌ استفاده کنید. مو نرم و لطیف خواهد شد.
  3. موهای موج‌دار به خصوص ساقه‌ی مو، بیشتر در معرض خشکی و دهیتراته شدن قرار دارند. بنابراین در روتین مراقبت از موی خود، از روغن‌های مغذی مانند آرگان استفاده کنید. مقداری از این روغن را می‌توانید بعد از حمام، زمانی که موها کمی مرطوب است و کامل خشک نشده، بر روی ساقه‌ی مو ماساژ دهید.
نرم کننده و آب‌رسان عمیق سینره

نرم کننده در روتین مراقبت از مو

نرم کننده‌ای عالی که ساخت ایران است. حاوی شیر، جوانه گندم و گلیسیرین است که باعث حفظ نرمی و خوش حالتی مو برای مدت طولانی می‌شود. دارای پروتئین‌های هیدرولیز شده جهت تقویت مو است. مناسب انواع موها به خصوص موهای آسیب دیده است. این محصول خاصیت آبرسانی هم دارد و کمک به حفظ رطوبت مو می‌کند.

مشاهده قیمت، مشخصات و خرید

۳. موی فِر

موهای فِرفری، به شما ظاهری با مَزه و جذاب می‌دهد. اما مراقبت از این موها سخت است و اگر روتین مراقبت از موی مناسبی برای موهای خود انتخاب نکنید، به راحتی خشک و خشن می‌شوند. در ادامه با روش صحیح مراقبت از موی فر آشنا می‌شوید.

نحوه‌ی شست‌وشوی صحیح

  1. در زمان شست‌وشو، سعی کنید شامپو را خیلی به ساقه مو نزنید و شستن پوست سر و ریشه‌ی مو کافی است. زیرا شامپوها معمولا باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو و خشکی مو می‌شوند. موی فر هم که تقریبا خشک و کم آب است، بنابراین بهترین روش، استفاده از شامپوهای بدون سولفات و استفاده نکردن از شامپو برای ساقه‌ی مو است.
  2. موی فر را یک‌بار در هفته بشویید تا از خشکی بیش از اندازه‌ی آن جلوگیری کنید.
  3. در هفته ۲-۳ بار از نرم کننده استفاده کنید تا موها تغذیه شوند.

نحوه‌ی مراقبت صحیح

  1. اگر موی فر دارید، بنابراین نرم کننده و محصولاتی که باعث نرمیِ موها است باید بخشی از روتین مراقبت از موی شما شوند. اضافه کردن چند قطره روغن‌های مفید برای مو به نرم کننده می‌تواند باعث تغذیه‌ی موها و پیشگیری از خشکی و دهیتراته شدن مو شود و تاثیر بیشتری بر آبرسانی و نرمی مو دارد.
  2. در زمان استفاده از نرم کننده در حمام، موهای خود را جمع نکنید و نبندید. این کار باعث پیشگیری از شکستگی موها می‌شود.
  3. اگر می‌خو.اهید فِرهای موی شما، مرتب‌تر و زیباتر جلوه کند، می‌توانید از لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص برای مو‌ی فِرفری استفاده کنید.
نرم کننده مو نئودرم مدل argan

نرم کننده موی فر در روتین مراقبت از مو

نرم کننده‌ای از برند نئودرم که تاثیر بسیار خوبی بر نرمی، درخشندگی و براقی موهای فر دارد. مناسب موهای فر، خشک و معمولی است. این محصول دارای روغن آرگان، پروبیوتیک و سرامید است. این محصول تاثیر چشمگیری بر حفظ رطوبت مو دارد.

مشاهده قیمت، مشخصات و خرید

۶ نکته‌ی ضروری برای روتین مراقبت از مو در انواع موها

نکات روتین مراقبت از مو

فرقی نمی‌کند چه نوع مویی دارید، برای مراقبت از موهای خود این ۶ نکته را انجام دهید.

۱. مو را با روغن‌های مفید ماساژ دهید

موهای خود را با روغن‌هایی مانند نارگیل، جوجوبا یا هر روغنی که مناسب برای موی شما است، یکبار در هفته ماساژ دهید تا باعث آبرسانی و تغذیه‌ی موهای شما شوند.

گاهی اوقات بعضی از مشکلات و آسیب‌های مو را می‌توان با روغن‌‌های مختلف درمان کرد. در چنین مواقعی می‌توانید ار متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

روغن آرگان پنتن مدل Pro-V

روغن آرگان برای روتین مراقبت از مو

سرم مو روغن آرگان پنتن محصولی عالی برای مو است. حاوی ویتامین‌های A، E و آرگان طبیعی است که موها را به خوبی تغذیه کرده و باعث نرمی، شفافیت و براقی مو می‌شود. مناسب برای انواع مو به خصوص موهای آسیب دیده و فرفری است. آرگان طبیعی موجود در این سرم باعث نرمی و لطافت مو می‌شود. این محصول دارای بافتی سبک است و بر روی مو احساس سنگینی ایجاد نمی‌کند.

مشاهده قیمت، مشخصات و خرید

۲. موهای خود را کوتاه کنید

اگر می‌خواهید موهایی سالم‌تر و بدون موخوره داشته باشید، در روتین مراقبت از موی خود کوتاه کردن مو را فراموش نکنید. تقریبا هر ۲-۳ ماه یک‌بار کمی از موهای خود را کوتاه کنید.

۳. مو را محکم نبندید

دم اسبی بستن مداوم مو و یا محکم بستن و استفاده از کش‌های سفت و محکم باعث شکنندگی و ریزش مو می‌شود. زیرا ریشه‌ی مو کشیده شده و تحت فشار قرار می‌گیرند. در نتیجه موها ضعیف و شکننده می‌شوند.

۴. در فضای باز از کلاه استفاده کنید

نور خورشید علاوه بر این‌که باعث آسیب به پوست صورت می‌شود، همچنین باعث آسیب و دهیتراته شدن مو می‌شود.

از طرفی دیگر، آلودگی‌های محیطی و هوا هم می‌تواند باعث کثیف شدن و چرب شدن مو شوند. بنابراین سعی کنید تا اندازه‌ای موهای خود را با کلاه، شال و یا روسری بپوشانید.

۵. موهای خود را با آب ولرم یا خنک بشویید

آب داغ باعث خشکی و از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو می‌شود. بنابراین برای شست‌وشوی موی خود از آب خنک یا ولرم استفاده کنید.

۶. از مو در مقابل حرارت بالا مراقبت کنید

وسایلی مانند سشوار و اتو مو به دلیل حرارت بالایی که تولید می‌کنند باعث آسیب به مو، شکنندگی، خشکی و وز مو می‌شوند. بنابراین قبل از استفاده از چنین ابزاری، از محصولاتی مانند اسپری محافظ مو در مقابل گرما استفاده کنید.

اسپری نرم کننده مو بیول مدل ۱۰in1

اسپری مو برای روتین مراقبت از مو

محصولی بسیار کاربردی برای مو که برای سلامت مو ضروری است. اسپری ۱۰ کاره که بسیاری از نیازهای مو را بر طرف می‌کند. دارای ویتامین B5 است که باعث نرمی، لطافت،استقامت، صافی و حفظ رطوبت مو می‌شود. این محصول از مو در برابر گرمای ناشی از وسایلی مانند سشوار محافظت می‌کند، بنابراین قبل از استفاده از این ابزارها حتما از این اسپری استفاده کنید. کمک به باز کردن گره‌های مو می‌کند در نتیجه شانه کردن موها آسان‌تر می‌شود. مناسب و مفید برای انواع موها است.

مشاهده قیمت، مشخصات و خرید

جمع‌بندی

داشتن یک روتین مراقبت از مو، مناسب با نوع مو، برای داشتن موهایی سالم و جذاب ضروری است. روتین مراقبتی همچنین از موها در مقابل ریزش و شکننده شدن مو محافظت می‌کند. برای انتخاب روتین مناسب موی خود می‌توانید از متخصص پوست و مو هم کمک بگیرید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
منبع
skinkraft
خرید کادوی تولد خرید کادوی تولد

ندا علیخانی

ندا علی‌خانی فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر است و علاقه‌ زیادی به تولید محتوا دارد و یک سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن